Op vakantie met een goede mentale conditie

Geplaatst: 31 januari 2018

Een vakantiegevoel krijgen als je vakantie bijna voorbij is: misschien heb je er wel eens mee te maken gehad. De eerste dagen heb je last van hoofdpijn, misselijkheid en een gespannen gevoel. Vervolgens word je moe, en wil je zo min mogelijk bewegen. Pas als je weer bijna naar huis gaat, begint het licht te gloren. Dit zijn symptomen van een te hoog stressniveau.

Vakantie als deadline
Een chronisch verhoogd stressniveau kan enkele weken tot maanden voor de vakantie tot stand komen. Het ontstaat niet alleen door werkdruk die opgelegd is van buitenaf, maar ook door een interne opgelegde druk. Je wilt iets afgerond hebben voor de vakantie, zodat je met een gerust hart weg kunt gaan. Vakantie wordt daarom vaak als deadline gebruikt. Deze deadline is niet altijd reёel. Ga voor jezelf na of de taken en het tempo overeenkomen met de realiteit. Dit doe je door onderscheid te maken in wat echt af moet, en wat na je vakantie gewoon doorgaat.

‘The secret of success is making your vocation your vacation’

‘Gezonde’ vakantiestress
Hoewel het logisch klinkt om deadlines te stellen, betekent het begin van je vakantie niet het einde van je werkende leven. Vakantie is niet per definitie ontspanning als je mentale conditie slecht is, omdat het iets vraagt van je flexibiliteit, aanpassingsvermogen en weerstand. Ben je niets vergeten? Is je auto in orde? Zijn de kinderen relaxed? Misschien moet je een vlucht halen of voor het eerst met het openbaar vervoer in een vreemd land. Dit staat nog los van het feit dat je in een nieuwe omgeving bent, dat er anders uitziet dan op het plaatje of volgens je eigen verwachtingen. Je slaapt in een ander bed, en eet op andere tijdstippen. Logisch dus dat vakantie ook altijd een beetje ‘stress’ met zich meebrengt. Je brein maakt overuren om al deze indrukken te verwerken.

Efficiёnt plannen
Wil je stress voor je vakantie zo veel mogelijk beperken, dan is het belangrijk om al enkele weken van tevoren prioriteiten te stellen. Het gaat niet om minder werken, maar om efficiёnt plannen. Kijk dus vooral wat na je vakantie opgepakt kan worden. Schakel op tijd de hulp in van een collega, die een soort achterwacht van jou is wanneer je weg bent. Andersom kun je dit ook voor die collega doen. Daardoor ga je uitgerust op reis.

De boodschap is om ‘af te kicken’ van werkstress voordat je vertrekt, in plaats van dat je vakantie ziet als redmiddel. Als je met de auto gaat, is het slim om de eerste dag niet te lang te rijden. Probeer de eerste dagen je normale eet- en slaapritme aan te houden, zodat je lichaam rustig kan wennen.


efficient plannen     mentale conditie     mentale weerbaarheid     stressniveau     vakantie     vakantiestress     werkdruk     werkstress    


Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie