Maak een ander blij met een ‘random acts of kindness’

Geplaatst: 23 januari 2018

Sociaal gedrag, anderen begrijpen, empathisch zijn: het zijn allemaal vaardigheden die je nodig hebt om contact te maken. In de maatschappij is de noodzakelijkheid van samenhorigheid niet meer altijd zichtbaar, terwijl het belangrijk is om anderen (en daarmee indirect jezelf) blij te maken met kleine dingen. Dit wordt ook wel 'random acts of kindness' genoemd.

Aandacht voor de ander
Door stress en drukte sta je misschien niet bewust stil bij wat iets aardigs kan doen. Een ander blij maken is een bevestiging van verbinding maken, en dat heeft een wisselwerking. Deze vaardigheid is een combinatie van waarnemen en trainen van vaardigheden. Door de ontdekking van spiegelneuronen is hier veel meer kennis en inzicht over ontstaan. Dankzij de activiteit van spiegelneuronen ben je in staat om je in te leven in de ander, te snappen wat de ander waarneemt en mee te voelen. Door een ander blij te maken komt er een interactie op gang: diezelfde spiegelneuronen pikken het signaal wat terugkomt weer op, waardoor je zelf ook blij wordt. Geef je iemand een compliment, dan krijg je meestal een lach of een vriendelijke gelaatsuitdrukking terug. Dit heeft een direct effect op je spiegelneuronen. Deze staan in een ‘smachtende’ stand van ontvankelijkheid en willen bevredigd worden. Als dat gebeurt, geeft dat een goed gevoel.

‘Random acts of kindness cost nothing, but bring the best reward’

Vaardigheden leren
Er zijn vaardigheden aan te leren om anderen beter te begrijpen, te motiveren of inspireren. Alsmaar komt het spiegelen, de spiegelneuronen in de prefrontale cortex, hierbij terug. Er blijkt nog een andere verbinding te zijn, namelijk tussen waarneming en motorvaardigheden. Je gaat anders kijken zodra je een nieuwe vaardigheid hebt geleerd, aldus neuroloog Christian Keysers van het boek het empathische brein. Om een voetballer te coachen, blijkt dat er meer spiegelactiviteit en dus meer inlevingsvermogen ontstaat wanneer je zelf ook gaat voetballen. Dit hoeft uiteraard niet op hetzelfde niveau te zijn, maar de ervaring van de beweging draagt veel bij. Intuïtief is dit eigenlijk heel logisch: je voelt je beter begrepen door een trainer die hetzelfde heeft ervaren en niet alleen heeft waargenomen.

Op de werkvloer is dit ook een belangrijk gegeven. Wil je een collega een hart onder de riem steken, motiveren of blij maken, dan zal dat beter lukken als je ervaart wat hij of zij ervaart. Begin (ongeacht je opleiding) op de werkvloer bij de basis, en voer de taken uit die daarbij horen. Waardeer en leer!


behaviour     mirror neurons     random acts of kindness     skills    


Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie