Hoe bereik je ‘Flow?’

Geplaatst: 15 mei 2017

Heb je wel eens ervaren dat je volledig werd meegesleept door een activiteit? De kenmerken van flow kun je vergelijken met ervaringen die je geluk bezorgen. Dit begint vaak al bij je kindertijd. Door jezelf voor de geest te halen welk gevoel een bepaalde activiteit oproept, kom je te weten wat belangrijk voor je is.

Betekenis van flow
In Geef Flow aan je leven van psycholoog Marlies Terstegge wordt flow gedefinieerd als ‘een bepaald gevoel dat je krijgt als je vol aandacht met iets bezig bent waar je in opgaat en van geniet.’ Je houdt er een voldaan gevoel aan over. Je hebt een helder doel voor ogen en krijgt gelijk signalen of je nog op de goede weg zit. Je geeft jezelf feedback, of het komt van buitenaf. Er is een evenwicht tussen de vaardigheden die je nodig hebt en de uitdaging die de situatie van je vraagt.

Doe dingen waar je van houdt
De flowtheorie zou je kunnen omschrijven als ‘zoek uit wat je vreugde geeft en doe daar meer van.’ Waarschijnlijk weet je nog wel een paar activiteiten van vroeger te noemen die je toen graag deed. Iets ondernemen met een dierbare geeft het vaakst flow. Daarnaast is er motivatie nodig om iets te veranderen. Het gaat niet alleen om het plezier van een (zintuiglijke) ervaring, maar om een dieper gevoel van tevredenheid en welbevinden. Om hier achter te komen, kun je jezelf deze vragen stellen:

Wat zijn mijn waarden?
Wat zijn mijn talenten en kwaliteiten?
Waardoor voel ik me geïnspireerd?
Wat zijn mijn verlangens?

Geef betekenis aan doelen
Flow bereik je niet zomaar. Het gaat erom dat je iets doet wat bij je persoonlijke waarden en kwaliteiten past. Het is dus belangrijk om jezelf levensdoelen te stellen. Het geven van betekenis aan dingen is een heel persoonlijk proces, waarbij zelfkennis niet mag ontbreken. Wat vind jij waardevol, en wat past bij je persoonlijkheid? Pas als dit in harmonie is, kun je flow ervaren. Je daagt jezelf uit om steeds een stapje verder te zetten, zodat je jezelf blijft ontwikkelen.

‘Energy flows where attention goes’

Zoek naar kleine dingen
Zelfs als de omstandigheden het niet toelaten, kun je op zoek gaan naar iets kleins in je hoofd (of in het contact met anderen) om een flowervaring te krijgen. Hiermee stimuleer je je mentale gezondheid. Bij nieuwe keuzes stel je jezelf de volgende vragen: verrijkt dit mijn leven? Draagt dit bij aan meer harmonie? Het maken van zuivere keuzes die in alle opzichten kloppen bij wat je het liefst doet en het belangrijkst vindt, bepaalt hoe je de dag doorbrengt.

Mensen die in hun dagelijks leven regelmatig flowmomenten hebben, voelen zich gelukkiger dan wie die ervaring zelden of nooit heeft. Dit gevoel hoeft zich niet te beperken tot sport of uitjes met vrienden. In een werksituatie kan de drijfveer net zo goed bepaald worden door intrinsieke doelen. Wanneer de taak op zichzelf al belonend is, kan dat leiden tot veel bevrediging.


aandacht     cognitief vermogen     doelen stellen     flow     gevoel     gezondheid     keuzes     mentaal     motivatie     plezier     waarden    


Terug naar overzicht


Deel dit bericht:


0 Reacties

Plaats een reactie